یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 07:04

خواص نان جو

خواص نان جو

نان جو و خاصیت های باورنکردنی سرشار

جو یکی از غلات بسیار مفیدی است که ارزش غذایی بالایی دارد و خود به عنوان یک غذای کامل می تواند به شمار رود. جو از گیاهی با ساقه های بلند به جود می آید و هنوز هم یکی از غذاهای عمده انسان را تشکیل می دهد. در کشورهای مختلف نیز جزو پرمصرف ترین مواد غذایی است که با اشکال مختلف و طعمهای گوناگون عرضه می شود.

از امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که خاصیت های غذایی و درمانی با ارزشی در نان جو وجود دارد، به همین دلیل طعام حضرت رسول اکرم (ص) تا آخر عمر از نان جو خالی نبود.

نان جو از انواع نان های قدیمی است به طوری که خوراک اصلی گلادیاتورهای رومی را تشکیل می داد و قهرمانان آن زمان را «هوردیری» یعنی «خورندگان نان جو» می نامیدند.

خاصیت های نان جو

 

در سالهای اخیر تحقیقات علمی نشان داده است که نان جو از نظر بهداشتی و سلامتی از ارزش ویژه ای برخوردار است و از این جهت این نان مورد توجه بیشتر قرار گرفته است

سبوس موجود در نان جو دو برابر نان گندم است و در هر ۱۰۰ گرم نان جو حدود چهار گرم فیبر وجود دارد.

از این جهت نان جو برای افرادی که مبتلا به دیابت می باشند بسیار مفید است زیرا هر فرد دیابتی روزانه به ۲۰ تا ۳۰ گرم فیبر نیاز دارد که بدین ترتیب بخش زیادی از آن را می توان با نان جو و بقیه را با خوردن حبوبات و سبزی ها جبران کرد.

مهم ترین خاصیت های نان جو

در صورتی که نان جو کم نمک تهیه شود شامل جلوگیری از تولید چربی های زیان آور در خون، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش، تعدیل فشار خون، تحریک انسولین سازی در بدن و کاهش قند خون، پاکسازی دیواره های معده و روده از ذرات آلوده کننده، مقابله با رشد تومور در بدن، جلوگیری از چاقی، حفظ شادابی و زیبایی پوست به علت وجود ویتامینهای گروه ب در آن و تقویت حافظه است.

امروزه جو به دلیل تاثیری که در پیشگیری، کنترل و درمان بیماری های غیر واگیر دارد، به عنوان «اکسیر سلامت» نیز شناخته شده است. کاربرد جو در تهیه سوپ و غذای تکمیلی کودکان نیز بسیار مفید است.

نان جو به دلیل وجود فیبر خود مقدار زیادی از آب بدن را جذب می کند، بنابراین مایعات و آب فراوانی باید نوشیده شود. این نان به دلیل غنی بودن از ویتامین های B به آرامش اعصاب کمک می کند.

نان جو در ایام روزه داری

نان جو همچنین به دلیل وجود کربوهیدرات های پیچیده می تواند از بروز گرسنگی در ساعات روزه داری پیشگیری کند. بنابراین مصرف این نان در زمان سحر توصیه می شود.

درمان یبوست با سبوس

سبوس مهم ترین راه درمان طبیعی یبوست به شمار می رود. جلوگیری از یبوست نیز از بروز بواسیر ، التهاب دیورتیکول (کیسه ای مدوربه اشکال و اندازه های مختلف است که در جدار داخلی روده ایجاد می شود)، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های دستگاه گوارش (که غالباً در میان افراد مسن مشاهده می گردد) پیشگیری می کند.

بر اساس پژوهش های مختلف ، سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر و الیاف گیاهی محسوب می شود. این فیبر و الیاف را که بیشتر مواد سلولزی و همی سلولزی می باشد و مصرف آن موجب افزایش حجم مدفوع می گردد. افزایش حجم مدفوع عامل اساسی مبارزه با یبوست و بیماری کولون و پیدایش سرطان کولون می باشد.

خواص مهم دیگر نان جو

کاهش کلسترول خون

جو نرمی استخوان کودکان را از بین میبرد.

جلوگیری از سفیدشدن مو جلوگیری میکند.

جو برای کم خونی مفید است.

جو نرمی استخوان کودکان را از بین میبرد.

برای رفع منافذ باز پوست و زیباشدن آن آرد و را با آب خیار خمیر کرده به صورت ماسک روی صورت بگذارید.

برای درمان زخمهای بدخیم آرد جو را با زرده تخممرغ مخلوط کرده روی زخم بمالید.

برای رفع ورم پستان آرد جو را با سرکه خمیر نموده با روغن کرچک خمیر کنید به صورت ضماد بگذارید این ضماد برای ورم چشم و زیر گلو نیز مفید میباشد.

مداومت در خورن جو و نان آن باعث لاغری میشود.

برای رفع خارشهای جلدی پوست آرد جو را در سرکه پخته بر پوست بمالند.

منبع : نمناک-/ف

منتشرشده در مقالات تخصصی
یکشنبه, 03 ارديبهشت 1396 07:04

ارزش غذایی نان

ارزش غذایی نان

با توجه به ویژگی‌ های منطقه ‌ای، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ما، غلات به ویژه نان از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه ‌ی جامعه ‌ی ایرانی است و بخش عمده‌ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تأمین می ‌کند، طوری که روزانه حدود ۵۰- ۴۰ درصد انرژی دریافتی و ۴۵ درصد پروتئین مصرفی از طریق نان تأمین می ‌شود.

لذا به دلیل اهمیت غلات در الگوی غذایی روزانه، این گروه غذایی به عنوان غذای پایه شناخته شده است.

به علاوه میزان دریافت ویتامینB1(تیامین )، آهن و کلسیم از نان قابل توجه بوده و سهم عمده‌ای در تامین نیاز روزانه را به خود اختصاص می‌ دهد.

متوسط مصرف نان در ایران

طبق نتایج بررسی‌ های انجام شده در ایران، متوسط مصرف نان حدود ۴۱۰ گرم در روز برای هر فرد است و با توجه به این که هر ۱۰۰ گرم نان ۲۷۴ کالری انرژی تولید می ‌کند، می توان گفت هر فردی روزانه حدود ۱۱۰۰ کالری انرژی از طریق نان دریافت می ‌کند.

از آنجا که هر یک از مواد غذایی از نظر میزان انرژی، مقدار و نوع مواد مغذی با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارند و فرایند مواد غذایی خود موجب تغییرات قابل توجهی در میزان و ترکیبات آنها می ‌شود، لذا تامین نیاز تغذیه ‌ای روزانه ‌ی هر فرد تنها از طریق یک منبع غذایی، صحیح نبوده و باید از منابع غذایی مختلف استفاده شود.

البته تنها در ۶ ماه اول زندگی، نوزاد نیاز تغذیه ‌ای خود را به طور عمده از شیر مادر تامین می‌ کند.

نان در مقایسه با گوشت یا شیر، منبع فشرده تری از انرژی است. مفهوم این عبارت آن است که هر ۱۰۰گرم نان ۲۴۷ کیلو کالری انرژی تولید می ‌کند. در حالی که برای تامین این مقدار انرژی از طریق گوشت، باید ۱۹۰ گرم گوشت (تقریباً ۲ برابر) و ۳۷۰ میلی ‌لیتر شیر (حدود ۴ برابر) مصرف شود.

میزان مواد مغذی در ۱۰۰ کالری را دانسیته یا چگالی مواد مغذی (NUTRIENT DENSITY) می‌ نامند. به منظور درک بهتر این مفهوم به مثال زیر توجه کنید.

مثلا یک فرد بزرگسال با مصرف روزانه ‌ی ۳۰۰ گرم نان می ‌تواند نصف پروتئین، بیش از ۶۰ درصد تیامین و نیاسین، ۴۰ درصد کلسیم و۸۰ درصد آهن مورد نیاز روزانه ی خود را تامین کند. در حالی که همین فرد با مصرف روزانه‌ ی ۳۰۰ گرم سیب ‌زمینی می ‌تواند حدود ۲۰ درصد پروتئین، ۳۰- ۲۰ درصد تیامین و نیاسین(B3) و تنها ۶ درصد کلسیم و آهن مورد نیاز روزانه ‌ی خود را فراهم کند.

بدین ترتیب با توجه به دانسیته‌ ی مواد مغذی نان و دریافت روزانه‌ ی آن از طریق الگوی غذایی، می ‌تواند به عنوان یک ماده‌ ی غذایی مغذی محسوب شود.

ریزمغذی ‌ها ی موجود در نان

همان ‌طور که اشاره شد، میزان دریافت برخی از ریزمغذی ‌ها نظیر: روی، تیامین، آهن، و کلسیم از نان قابل توجه است، اما به دلیل بالا بودن درجه ‌ی استخراج و میزان فیبر در نان ‌های ایرانی، قابلیت‌ دستر‌سی عناصر مذکور به ویژه آهن و روی زیر سوال می ‌رود.

هر چه درجه ‌ی استخراج آرد بالاتر باشد، میزان سبوس و مواد مغذی موجود در آرد نظیر کلسیم، آهن و روی در آن بیشتر است. از طرف دیگر میزان عوامل مداخله ‌گر در جذب این عناصر مثل فیتات، فیبر و اسید فیتیک بیشتر می ‌شود. در نتیجه، با وجود بالا بودن میزان مواد مغذی در آرد با درجه ‌ی استخراج بالا، قابلیت دسترسی این مواد به دلیل حضور عوامل مداخله ‌گر کاهش می‌ یابد.

درجه ‌ی استخراج آرد، تخمیر و پخت (درجه ‌ی حرارت و زمان پخت) نان بر روی قابلیت دسترسی عناصر، به ‌ویژه آهن، کلسیم و روی موثر است. از این رو به منظور افزایش ارزش تغذیه ‌ای و بهبود کیفیت خوراکی نان، تخمیر کامل با روش‌های مناسب سنتی و صنعتی در فرایند تولید نان توصیه می ‌شود.

نان روستایی به‌ دلیل دارا بودن درجه‌ ی استخراج بالا، دارای بالاترین مقدار روی یعنی ۲/۱۷ میلی ‌گرم روی در ۱۰۰گرم است، اما نان بربری به ‌دلیل دارا بودن پایین ‌ترین درجه‌ ی استخراج آرد، حاوی مقدار کمتری روی یعنی ۳/۷ میلی ‌گرم روی در ۱۰۰ گرم است.

همچنین میزان فیبر و فیتات در نان‌های روستایی بالاترین مقدار و در نان بربری کمترین مقدار است؛ لذا برای کاهش میزان اسید فیتیک در نان و بهبود قابلیت دسترسی املاح آن به ویژه آهن و روی، انجام عمل تخمیر ضروری است.

تأثیر تخمیر بر کاهش میزان اسید فیتیک در نان‌های ایرانی مطالعه شده است. این کاهش در نان سنگک برای ۲ساعت تخمیر حدود ۴۴ درصد و برای نان تافتون به مدت یک ساعت حدود ۲۹ درصد گزارش شده است. بنابراین به دنبال انجام عمل تخمیر در نان و کاهش میزان فیتات موجود در آن، جذب عناصری چون کلسیم، آهن و روی بهبود می ‌یابد.

در مجموع می‌ توان گفت: درجه ‌ی استخراج آرد، تخمیر و پخت (درجه ‌ی حرارت و زمان پخت) بر روی قابلیت دسترسی عناصر، به ‌ویژه آهن، کلسیم و روی موثر است. از این رو به منظور افزایش ارزش تغذیه ‌ای و بهبود کیفیت خوراکی نان، تخمیر کامل با روش‌های مناسب سنتی و صنعتی در فرایند تولید نان توصیه می ‌شود.

از طرف دیگر می ‌توان برای تامین نیازمندی‌های ریز مغذی‌ ها، از نان به عنوان یک ماده ‌ی غذایی مناسب جهت افزودن مواد مغذی ضروری به آن استفاده کرد. به عبارتی می ‌توان نان را غنی کرد، مشروط بر آن که نان غنی شده به مصرف خوراکی گروه‌های مورد نظر یا گروه هدف برسد و افزودن این مواد هیچگونه تأثیر نامطلوبی در ویژگی‌ حیاتی و اساسی نان ایجاد نکند.

آزاده امین‌پور(انستیتو تحقیقات تغذیه)و نسترن شریعت ‌زاده

منتشرشده در مقالات تخصصی
دوشنبه, 04 ارديبهشت 1396 07:04

نان جو رژیمی (خالص)

نان جو رژیمی (خالص)

شرکت کارآفرینان پارس توانسته محصولی تولید کند که در آن فقط از آرد جو خالص استفاده شود و هیچگونه آرد یا سبوس به غیر از آرد جو در آن استفاده نشود. این محصول از نمک بسیار کمی برخوردار است و برای افرادی که دچار قند و دیابت هستند توصیه می شود.

خواص نان جو خالص
  • کاهش دهنده خطر ابتلا به برخی سرطان ها
  • کمک به ثابت نگه داشتن سطح قند خون در وضعیت مطلوب
  • تنظیم عملکرد صحیح روده بزرگ
  • دفع مواد زائد

این محصول نسبت به سایر نان ها از تردی و نازکی بالایی برخورد است که سطح آن با شوید تزئین شده و طعم دلپذیری به نان خشک میدهد.

نان جو رژیمی دارای فیبر طبیعی بالایی می باشد که بیشتر برای بیماری های گوارشی مناسب است. این نوع نان خشک از مواد تشکیل دهنده کامل یعنی آرد جو و آرد گندم بدون سبوس گیری و تجزیه ، بطور کامل آسیاب شده و بصورت آرد کاملا مرغوب به دست ما میرسد که پس از آن طی فرایند تولید با دستگاه های استاندارد و محیط کاملا بهداشتی بسته بندی و به بازار عرضه می گردد.

از دیگر خواص این محصول میتوان به کم بودن قند آن اشاره کرد که طی آزمایشات متعدد و نظر کارشناسان فنی قند نان سفید ۲ برابر نان سبوس دار می باشد در حالیکه فیبر نان سبوس دار (بخصوص نان جو) ۳ برابر و املاح آن ۲ برابر بیشتر از نان سفید میباشد. این فیبر غذایی نه تنها باعث رسوب زدایی پرزهای روده و معده میگردد بلکه مانع لانه گزینی مواد سرطان زا در پرزهای معده می شود.

نان جو رژیمی (خالص)

منتشرشده در نان چیپس
دوشنبه, 15 -2668 08:59

با طعم پیاز جعفری

نان چیپس با طعم پیاز جعفری

با طعم پیاز جعفری

منتشرشده در نان چیپس